Historien om D.TAILS _

”We want you to come to San Francisco for dinner!”

Sådan lød ordene, da D.TAILS’ grundlægger, Kim Eriksen, tog røret en majdag i 2016. CxO? fra Shopify’s topledelse ringede med dét, der lød som en uformel middagsinvitation. Middagen viste sig at være et dække for mødets reelle formål, nemlig at få Kim til at starte den første Shopify Plus Partner op i Norden.

Og hvorfor så lige Kim? Jo, det var ikke noget tilfældigt terningkast. Kim er én af dem, der ved allermest om Shopify på dansk jord. Hvis ikke dén. I over 20 år har han haft egen webshop (morfars.dk) og har været meget aktiv inden for dansk e-handel med flere bestyrelsesposter, bl.a. flere år i brancheforeningen FDIH (nu Dansk Erhverv Digital Handel). I 2013 flyttede Kim sin webshop over på Shopify, som stort set ingen havde hørt om på daværende tidspunkt. Men Kim så potentialet og fik med Shopify mulighed for at sadle forretningen om fra at være en webshop på deltid, hvor mange timer blev spildt på egen webudvikling.

Men det havde også sine udfordringer. Shopify var på det tidspunkt bygget til amerikanske webshops, og derfor var der en del mangler, hvad angik forsendelse og betaling. Som dansk webshop var det svært at få gennemslagskraft – de lokale tilpasninger, som ville forbedre Shopify markant, var ikke lette at få igennem. Men Kim er ikke typen, der bare slår sig til tåls. Han etablerede et Shopify Danmark-netværk og afholdt årlige Shopify Brugergruppemøder, hvor han og andre delte erfaringer. På vegne af mere end 200 webshops kunne han til sidst agere talsmand over for Shopify. Det hjalp. Shopify fik fart på i Danmark.

Shopify gik internationalt i 2016 – det var hér, invitationen til San Francisco kom. Allerede på vej hjem i flyveren, nedfældede Kim sin plan: Jeg vil skabe det konsulenthus, jeg selv drømmer om at være kunde hos! Som webshopejer havde han selv været kunde hos diverse bureauer og konsulenthuse. Derfor var han ikke i tvivl om, hvad der skulle drive D.TAILS. Ordentlighed stod øverst.