Migrering fra DynamicWeb til Shopify: Sådan fik Filterhuset alt hvad de drømte om
Migrering fra DynamicWeb til Shopify: Sådan fik Filterhuset alt hvad de drømte om
Entice customers to sign up for your mailing list with discounts or exclusive offers. Include an image for extra impact.
Migrering fra DynamicWeb til Shopify: Sådan fik Filterhuset alt hvad de drømte om
– Henrik Friis, CEO, Filterhuset.
Efter en succesfuld Black November 2022, og en række Gazelle-priser bag sig, stod Filterhusets ledelsesgruppe i januar 2023 med resultatet af en omfattende S.W.O.T analyse, som tydeligt afslørede at meget lidt var, som de gerne ville have det.
På dette tidspunkt havde Filterhuset skiftet platform 3 gange på blot 7 år. Hver gang med et resultat, der ikke levede op til det, de var blevet lovet.
Filterhuset ønskede sig en mere fleksibel webshop, en ubesværet kunderejse og langt bedre udnyttelse af kundedata og købshistorik.
Med Shopify har Filterhuset endelig fået en fremtidssikret webshop, komplet med integration til Business Central og synkronisering af produkter og indhold til 2 ekspansions-shops til henholdsvis et svensk og norsk marked. Samtidigt fik både deres kundeservice og email marketing-setup et frisk pust; Dixa blev udskiftet med Gorgias og HeyLoyalty røg ud til fordel for Klaviyo.
– Henrik Friis, CEO, Filterhuset. (7 uger efter launch)
Hvem er
Filterhuset
Filterhuset, en del af Danfilter A/S, er førende leverandør af alle typer filtre til ventilationsanlæg. Virksomheden er passioneret omkring godt indeklima, og arbejder målrettet og innovativt for at skabe bæredygtige produkter, der gør ren luft til en selvfølge.
Der er intet sexet ved køb af filtre. Det er de udmærket klar over hos Filterhuset. Derfor skal det være så let som overhovedet muligt for kunden at finde – og få leveret – det rette filter. Et filter skal skiftes hver 3. til 6. måned, og netop derfor er købsrejsen så vigtig. Jo nemmere for kunden, jo højere konvertering.
Optimering af brugerrejsen skulle ske uden at miste genkendelighed, så vi sikrede at kunderne ikke blev forvirrede. Der var desuden lavet et stort SEO arbejde på det forrige site, som der ligeledes skulle tages hensyn til. På det grundlag identificerede vi sammen de vigtigste fokuspunkter:
På Filterhusets tidligere shop kunne kunderne søge det rette filter frem baseret på anlægsmodel og mærke. Nye kunder var dog ofte i tvivl og tog gerne fat i kundeservice, som brugte meget tid på at vejlede.
Da Filterhuset havde mål på samtlige af deres produkter, kunne vi udvide funktionen med en specialudviklet filtrering, så det blev muligt for kunderne at søge på dimensioner +/- 10 mm.
En løsning der, sammen med en optimeret produktside og bedre info om leveringstid, har givet gevinst: Kundeservice melder retur, at telefonisk kontakt er faldet med 30% og mail henvendelser med 50%.
Prisen er en vigtig faktor, når der shoppes filtre og kunderne køber gerne stort ind, hvis det kan betale sig. På produktsiden er der lavet plads til at vise en mængderabat-tabel, som regner procentbesparelsen ud og giver kunden det fulde overblik.
For at imødekomme Filterhusets behov, hvor både styk antal og rabatsats kan tilpasses for hvert enkelt produkt, og kombineres med yderligere rabat baseret på kurvstørrelse, udviklede vi en app, som løser opgaven og er let at bruge i hverdagen. Med en simpel CSV fil, hvor data lander i et metafelt, kan priserne lynhurtigt opdateres.
En anden af DTAILS’ apps holder øje med profitmargin. Er der en ordre med en profit under minimumsgrænsen, sender app’en en mail til Filterhuset, som hurtig kan rette til.
Vi tilføjede en overskuelig oversigt over alternative filtertyper og deres egenskaber på produktsiden. Det gør valg af filter både lettere og hurtigere for kunden. Kunden skal ikke forlade produktsiden for at finde afgørende informationer, men kan træffe sin beslutning på produktsiden og gå direkte til betaling.
Foruden sammenligningstabellen med sine mange små finesser, fik hele produktsiden en finpudsning med fokus på, at det skal være nemt for kunden at finde information om skift af filter – naturligvis tilpasset det anlæg, kunden har i sit hjem.
Da 80% af Filterhusets salg stammer fra genbestillinger, er det altafgørende at tilbagevendende kunder føler sig budt velkommen og nemt kan finde det, de bestilte sidst.
Med import af 5 års købshistorik og Shopify's kundekonti kan Filterhuset nu tilbyde sine kunder at logge ind på deres konto med deres mail og en dynamisk kode (der er ingen grund til at bede kunden om at huske brugernavn og password). På konto-siden kan kunden se tidligere ordrer og klikke “genbestil”. Alle unødvendige klik er skåret fra.
Den generelle afmatning af markedet kunne også mærkes hos Filterhuset i 2023. De var under budget lige indtil de gik live med deres nye webshop. Den nemme login løsning og de andre optimeringer gav resultat med det samme. Konverteringsraten steg med over 30%*.
*Målt mod samme periode året før.
Filterhusets marketing team ønskede mulighed for at sende kampagne mails med generelle tilbud på webshoppen, og samtidig vise hver enkelt modtager præcis den eller de produkter, han/hun havde købt sidst, samt de nyeste tilbudspriser på disse.
I Klaviyo oprettede vi derfor en dynamisk produkt blok, hvor der via api hentes produktdata ind fra kundens seneste ordre. Resultatet er et relevant og personligt tilpasset indhold, som øger klik- og konverteringsraten.
I Klaviyo har Filterhuset også fået mulighed for at automatisk at sende en venlig reminder ud til kunder, når det er tid til at skifte deres filter.
Bliv klogere på Filterhusets løsning
Filterhuset har fået 3 selvstændige shops med hver deres Klaviyo konto, én for hvert marked: Danmark, Sverige og Norge. Den løsning er valgt, så vi kan håndtere forskellige juridiske enheder, lokale betalingsmetoder og undgå unødvendige vekselgebyrer i Shopify.
Alle produkter fødes i Business Central, men størstedelen af produkt berigelsen sker i Shopify. Med over 300 kollektioner er god datastruktur nøglen til at få alt til at lande præcis, hvor det hører hjemme. Fra Master-shoppen synkroniseres til de 2 ekspansion shops, så teamet hos Filterhuset kan fokusere på det de gør bedst i stedet for gentagelse arbejde. Selve synkroniseringen klares med en DTAILS specialudviklet app. Oversættelse foregår i Shopify’s egen Translate & Adapt app.
Den dag Shopify Markets er moden nok til at håndtere Filterhusets behov, kan vi lynhurtigt samle alt i én shop med 3 sproglag.Al kundeservice håndteres i Gorgias uanset hvilken shop eller kanal henvendelsen kommer fra. Det gør hverdagen langt mere effektiv.
Midtvejs i projektet annoncerede Shopify metaobjekter. En produktnyhed, der landede på det helt rette tidspunkt. Metaobjekter betyder at vi sikrer et 100% on-brand layout. Hver eneste kollektion, produktside og flere af indholdssiderne gør brug af nogle klare regler vi har opstillet, og det er nemt for Filterhuset at vedligeholde og opdatere på tværs.
Små tweaks i koden har løftet niveauet endnu højere. For at nævne nogle stykker:
På produktsiden fremgår leveringstiden automatisk på hvert produkt. Denne info tages med videre i checkout og i ordrebekræftelsen. Hvis en ordre indeholde produkter med forskellig leveringstid vil ordrebekræftelsen automatisk opdateres, så kunden får besked om at ordre leveres samlet og leveringstiden følger den vare med længst leveringstid.
Migreringsprojektet er succesfuldt overstået, men samarbejdet fortsætter. Filterhuset har fået en DTAILS Care aftale, hvor der er fokus på optimering af mersalg, opsalg, konverteringsrate, kurvstørrelse og meget mere.
En abonnementsløsning er på trapperne og en B2B webshop venter også forude. Vi glæder os!
"DTAILS har gjort det magisk. Vi har ikke kun haft en projektleder på vores sag – det har føltes som et ekstra medlem på holdet. Det har gjort en kæmpe forskel".