Fra Centra til Shopify: Frama forenklede deres B2B-løsning og gav kunderne en inspirerende shoppingoplevelse
CASE: Frama

Fra Centra til Shopify: Sådan forenklede Frama deres B2B-løsning og gav kunderne en inspirerende shoppingoplevelse

"Vi vidste, at vores gamle løsning ikke kunne følge med vores ambitioner. Med DTAILS's hjælp har vi nu B2B-platform, der både er stabil og inspirerende for vores kunder"

– Oscar Can Yilmaz Jantzen, Head of Operations, Frama.

Udfordringen: En tung og ufleksibel løsning

Efter at have hjulpet Frama, en dansk designvirksomhed med global succes, med at udvikle deres imponerende B2C-shop, var næste skridt på rejsen at bygge en B2B-platform, der kunne leve op til samme høje standard og understøtte Frama’s vækstmål.

Deres tidligere B2B-platform, bygget på Centra, var ikke blot dyr at vedligeholde; den var også kompliceret at arbejde med, og selv den mindste ændring krævede hjælp fra en udvikler og tog tid. Det gjorde det svært for Frama at skalere deres forretning og give deres B2B-kunder den ekstraordinære service og oplevelse, de ønskede.

Frama ønskede en løsning, der kunne matche deres B2C-shop, hvad angik både design og fleksibilitet. Det var derfor afgørende, at den nye platform både kunne håndtere avancerede prisstrukturer og komplekse logistik-behov, og var intuitiv og let at bruge. Shopify B2B var et naturligt valg, og med enkelte tilpasninger har Frama endelig fået en fremtidssikret løsning.

Hvem er

Frama

Frama er en dansk designvirksomhed, der skaber alt fra møbler og boligtilbehør til skønhedsprodukter og parfumer. Deres designfilosofi fokuserer på at skabe meningsfulde, æstetiske objekter og oplevelser, der understøtter mindful living. Fra basen i København opererer de globalt. Deres B2B-kunder tæller både distributører, arkitekter, butikker og hoteller. Et komplekst setup.

framacph.com

Løsningen: En klar vision og en gennemtænkt arkitektur

Vi samarbejdede med Frama om at designe deres B2B-arkitektur fra bunden. Resultatet er en Shopify B2B-løsning, der både opfylder deres høje krav til æstetik, og sikrer stabilitet og skalerbarhed. Med Shopify kunne vi levere omkring 80% af funktionaliteten gennem standardfunktioner, mens vi skræddersyede de sidste 20% til Framas specifikke behov, herunder specialudviklede integrationer og tilpasninger. Med integrationen af Business Central har Frama nu et solidt fundament, der optimerer arbejdsprocesserne og effektiviserer dataflowet mellem systemerne.

I det følgende går vi i dybden med tre nøgleområder, der har været særlig vigtige for Frama på den nye B2B-platform: kundernes forventning om en B2C-oplevelse, en fleksibel prisstruktur og håndtering af kompleks logistik.

B2B-kunder forventer B2C-kvalitet

I dag forventer B2B-kunder en oplevelse, der er lige så inspirerende og simpel som en B2C-oplevelse. Tunge, vanskelige B2B-platforme kan nemt afskrække kunder og hæmme væksten. Frama forstod, hvor vigtigt det var at skabe en B2B-løsning, hvor deres kunder kan "shoppe som B2C". Med Shopify B2B har Frama fået en platform, der sikrer netop dette—en inspirerende og problemfri oplevelse, der imødekommer de praktiske krav i B2B-sammenhænge.

Shopify B2B er udvidelse af admin-delen. Selve shoppen bygges på samme måde som en B2C-shop med massevis af muligheder for at skabe en smuk og funktionel shop.

Derudover ønskede Frama, at både salgsteamet og kundeservice skulle kunne bruge Shopify til alle aspekter af ordrehåndtering og tilbudsgivning. Her har vi tilføjet nye funktioner, som gør det muligt at:

  • Se lagerstatus under oprettelse af kladdeordrer
  • Eksportere kladdeordrer til pæne PDF-tilbud
  • Justere rabatniveauer på standardprislisten direkte i Shopify
Fleksibel prisstruktur

Frama har en kompleks prisstruktur med mere end 150 prislister på tværs af kundesegmenter og valutaer. Tidligere var vedligeholdelse af disse lister en tidskrævende og uoverskuelig proces, men med vores hjælp har Frama nu et system, hvor alle priser trækkes ud af Business Central, omdannes til prislister i alle valuta i et Excel-ark, som, når det er færdigt bearbejdet, nemt kan importeres direkte i Shopify på én gang.

Shopify B2B giver virksomheder mulighed for at holde styr på deres kunder og definere hvilke varer en indkøber må se, og til hvilken pris varen må købes til. Vil du vide mere om Shopify B2B, så læs vores guide til Shopify B2B her.

Kompleks logistik

Framas varesortiment spænder bredt fra skrøbelige keramiske varer til tunge betonmøbler. Med produktion og distribution på tværs af forskellige lokationer over hele verden, er det nødvendigt med en platform, der kan håndtere både kompleksiteten og de varierende logistikbehov.

Med Shopify og Business Central har vi gjort det muligt at strømline Framas logistik, så alt fra lagerstyring, ordrehåndtering og forsendelse går op i en højere enhed. Dette indkluderer blandet andet realtidsopdatering af lagerstatus og automatiseret ordrefuldførelse, hvilket sikrer, at kunderne modtager deres produkter hurtigst muligt.

Et resultat, der fremmer vækst og effektivitet

Frama har fået en B2B-platform, der afspejler deres brand, er nem at administrere, og vigtigst af alt – deres kunder elsker det. Den tidligere tunge og dyre løsning er blevet erstattet med en stabil, skalerbar platform, der leverer en fantastisk kundeoplevelse.

Custom app sikrer synkronisering fra én Mastershop til tre andre shops

Med flere B2C- og B2B-shops, der opererer i forskellige regioner og valutaer, er det afgørende for Frama, at deres indhold er konsistent på tværs af alle shops. Vi udviklede en løsning, hvor indhold og layout fra Framas Master-shop synkroniseres til tre andre shops ved hjælp af vores #SupremeSyncer-app. Dette sikrer, at Framas brandoplevelse forbliver den samme, uanset hvor i verden kunderne befinder sig.

Frama kan hurtigt opdatere indhold og lave ændringer i deres mastershop, som fx ændringer i theme, produkter, kataloger mv. og få disse ændringer distribueret til alle andre shops på én gang. Dette sparer både tid og ressourcer og giver Frama en betydelig fordel i at bevare en ensartet kundeoplevelse på tværs af markeder.

Vil du lære mere om Shopify Markets og Expansion stores og hvodan du vælger den rette strategi for global e-handel? Så læs vores Shopify Markets guide her.

Bliv klogere på Framas løsning

Shopify B2B-arkitekturen er designet med standardfunktionalitet, men tilpasset af DTAILS for at gøre det muligt for Frama at administrere deres store mængde af prislister og synkronisering mellem deres forskellige shops mere effektivt.

DTAILS har sørget for en smidig integration mellem Shopify og Business Central, som automatiserer lagerstyring og finansielle processer, hvilket strømliner Framas forretningsgange betydeligt. Microsoft har lanceret en standard integration til Shopify, som for mange kunder kan være godt nok. For Frama har vi valgt at lave en custom integration for at imødekomme deres unikke behov.

Shopify Plus giver Frama mulighed for at operere i fire valutaer og med op til 150 prislister, der alle kan opdateres automatisk med en løsning udviklet af DTAILS.

Frama har 4 Shopify shops. 2 til B2C og 2 til B2B. Det skyldes at deres US marked har deres 2 egne shops for at imødekomme regnskabsmæssige lovkrav.

"Den nye løsning har fundamentalt ændret måden, vi arbejder på, og vores B2B-kunder er begejstrede for den forbedrede shoppingoplevelse, vi kan tilbyde."

– Oscar Can Yilmaz Jantzen, Head of Operations, Frama.